tiistaina

KAALI, OI KAALI.

Mä käyn tällähetkellä ihan tosi kuumana kaaliin. Ruusukaaliin eritoten.
Vedetty muunmuassa gratiinina karamellisoidun sipulin kanssa (oivoi!), ranskankermahauteessa (uhhuh!), paahdettuna vaahterasiirapin ja dijon-sinapin kanssa (OHHOH!) ja sit edellisen lohturuokapostauksen tyyliin (LÄÄÄHHÄÄÄH!).
Tänään mun typerä lähikauppa myi eioota ja tyydyin valkokaaliin. Mut sekin on tosi hyvää ja siitä tuli seuraavanlainen
KAALITÄYTE:

n. 500g valkokaalia
1 iso sipuli
3 valkosipulin kynttä
2 dl ranskankermaa
2 dl juustoraastetta
suolaa, mustapippuria
1 (iso) teelusikallinen dijonsinappia

Silppua kaali ja sipuli, murskaa valkosipulin kynnet.
Kuullota eka sipuleita paistinpannulla hetken aikaa ja kippaa sekaan kaaliraaste.
Kypsyttele miedolla lämmöllä sen aikaa, että kaali pehmenee. Ottaa aikansa, mutta on sen arvoista ja kuten mun dädiou usein sanoo; 'mihin tässä valmiissa maailmassa oliskaan kiire'. Mausta suolalla ja pippurilla.
Lisää ranskankerma, juustoraaste ja sinappi, kääntele sekasin ja anna koko homman vielä lämmetä kunnolla.
Sitten riippuu ihan susta miten täyttees käytät, mutta mä annan kaks ehdotusta;
joko tälleen omelet-staililla:



tai sit tälleen paahdetussa leipäkupissa:



Molempi bra, mut munakkaan täytteenä kuitenkin ehkä ihan vähän enempi bra. (Eikä kyllä lainkaan huono pelkällä lusikallakaan vedettynä!)
Ja jotten nyt poikkeis mun omahyväisestä stailistani, voisin tokaista tästä makuelämyksestä vaikka että oh sweet lord...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti